PDF Ispis E-mail
Mediteranska prehrana u prevenciji kroničnih bolesti

histamin

Danas u svijetu  oko 46% stanovništva pati od jedne ili više oblika kroničnih nezaraznih bolesti (bolesti kardiovaskularnog sustava, zloćudni tumori, diabetesa tip2, pretilosi, bolesti respiratornog sustava, neurološka oboljenja ...), a oko 60% ih umire od njih. Vodeći svjetski zdravstveni istraživački centri uz potporu Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) su se udružili u globalnu organizaciju (GACD) sa ciljem sustavnog rješavanja ovih vrsta oboljenja koja poprimaju epidemiološke razmjere.

Predviđanja su da  će u idućem desetljeću oko 388 milijuna ljudi  prijevremeno umrijeti  od neke vrste kroničnih nezaraznih bolesti ako nastave dosadašnjim  načinom života(slaba ili nikakva fizička aktivnost, nepravilna prehrana, pretjerana konzumacija cigareta i alkohola...)

Kada razmišljamo o stilu života koji doprinosi našoj dugovječnost  u  različitoj populističkoj i stručnoj literaturi nailazimo na termin mediteranske prehrane i životnih navika ljudi koji žive u tom području. Iako su zemlje tog podneblja različite u kulturološkim, etničkim i religioznim korjenima kao i ekonomskom i gospodarskom razvoju zajedničke su im prehrambene navike (izbor svježih i sezonskih namirnica sa naglaskom na cjelovitim žitaricama, voću, povrću, orašastim plodovima, sjemenkama, leguminozama, maslinovom ulju i začiniskom bilju, postupcima pripreme obroka i načinu konzumacije obroka).

Zadnjih šezdesetak godina intezivno se proučava utjecaj mediteranske prehrane na ljudsko zdravlje. Epidemiološke i metaboličke studije su potvrdile hipoteze o utjecaju mediteranske prehrane na smanjenje kroničnih nezaraznih oboljenja.

histamin

Prije otprilike pedesetak godina znanstvenik Ancel Benjamin Keys i suradnici su zapazili da u mediteranskom području ljudi rijetko oboljevaju od kardiovaskularnih oboljenja usprkos povećanom sadržaju masnoća u svakodnevnoj prehrani. Mononezasićene i polinezasićene masne kiseline smanjuju, dok trans masne kiseline(koje su jako malo zastupljene u mediteranskoj prehrani) potiču  razvoj koronarnih oboljenja.Ova spoznaja ukomponirana sa prehranom bogatom povrćem, voćem, cijelovitim žitaricama, sjemenkama, orašastim plodovima, fizičkom aktivnošču i umjerenim konzumacijom vina za 80% smanjuje mogućnosti razvoja koronarnih oboljenja, za 70% mogućnost infarkta miokarda i za 90% razvoj diabetesa tip 2.

U jednoj od studija praćen je utjecaj maslinovog ulja na ekspresiju gena mononuklearnih stanica periferne krvi koje igraju krucijalnu ulogu u nastanku i razvoju ateroskleroze. Nakon trotjedne konzumacije maslinovog ulja u količinama karakterističnim za mediteransku prehranu uočeno je značajno smanjenje ekspresije gena i mogućnost razvoja ateroskleroze.

U časopisu "European Journal of Clinical Nutrition" ove godine je predstavljena trogodišnja studija o utjecaju mediteranske prehrane na ukupni antioksidatvni kapacitet plazme i smanjenje težine kod populacije sa predispozicijama kardiovaskularnih oboljenja. Mediteranska prehrana u kojoj se kao glavni izvor masnoća koristi hladno prešano djevičansko maslinovo ulje povećava antioksidativni kapacitet plazme i vidljiv je gubitak na težini ispitanika.

histamin

Neurolog Nikolaos Scarmeas, je u svojoj studiji iz 2006.godine utvrdio povezanost mediteranske prehrane sa smanjenom mogućnošću razvoja Alzheimerove bolesti. Pratio je grupu od 2258 starijih osoba različitih etničkih skupina u New Yorku kroz četiri godine i  došao do zaključka da je mogućnost razvoja demencije i Alzheimerove bolesti smajena za 40% kod ljudi čija su prehrambene navike najsličnije mediteranskoj prehrani. Njegova najnovija studija o povezano pehrane i neuroloških oboljenja nastavlja se u Grčkoj.

Novija studija izdana u listopadu ove godine povezuje mediteransku prehranu sa smanjenom mogučnošću razvoja depresije za 30%.Praćena na uzorku od 10094 zdravih stanovnika Španjolske u razdoblju od oko 4,5 godine ne odgovara na pitanje specifičnog mehanizma koji utječe na smanjenu pojavu depresije vec zaključuje da sinergizam svih komponenata mediteranskog stila života utječe na razultat.

U većini studija korelacija između ekspresije bolesti i prehrane ne vezuje se za pojedinačne mikro i makronutrijente već njihovo zajedničko djelovanje.

Prehrambena piramida mediteranske prehrane

histamin

Novija istraživanja  rezultirala su i formiranjem nove prehrambene piramide mediteranske prehrane. Piramide pravilne prehrane su osmislili stručnjaci da bi se čovjeku u svakodnevnoj  prehrani bilo lakše orjentirati u izboru namirnica i zadovoljavanju vlastitih nutritivnih potreba. Današnje prehrambene piramide osim smjernica u prehrani donose i naglasak na potrebi za fizičkom aktivnošću. Oblik piramide je uzet kao najjednostavnija vizualna simulacija u količinskom odabiru namirnica.

Nova prehrambena piramida mediteranske prehrane predstavljena je u studenome 2008. godine kao nadogradnja na prehrambenu piramidu mediteranske prehrane formiranu 1993. godine nakon više od stotinu znanstvenih istraživanja u posljednjih petnaest godina, a osnovne smjernice su joj:

-bazu piramide čine:
cjelovite žitarice
povrće(sezonsko, sviježe ili kuhano)
voće (sezonsko,svježe, kod konzumacije voćnih sokova voditi računa o količini i kaloričnoj vrijednosti)
orašasti plodovi,sjemenke i leguminoze (izvor proteina, vlakana i nezasićenih masnih kiselina)
začini i začinsko bilje (osim  nacionalnog identiteta daju jelu karakteristićan okus i aromu  reducirajući potrebu za dodatkom soli i masnoća prilikom pripreme obroka)
masline i maslinovo ulje(osnovni izvor masti u mediteranskoj prehrani bilo kao plod ili ulje za kuhanje pečenje ili kao začin)

-na drugoj razini piramide su:
riba i morski plodovi koji se trebaju konzumirati minimalno dva puta tjedno (izraženo pozitivno djelovanje na funkciju mozga i reproduktivnih organa)

-na trećoj razini piramide su:
fermentirani mliječni proizvodi (konzumiraju se umjereno)
jaja, izvor visoko vrijednih proteina (preporuka je  maximalno 3-4 jaja tjedno)
bijelo meso do dva puta tjedno

-vrh piramide čine:
crveno meso (krto nekoliko puta mjesečno)
slatkiši(nekoliko puta tjedno u malim porcijama)

U sklopu piramide navodi se i umjereno konzumiranje vina (žene čašu dnevno, a muškarci dvije). Ovaj naputak nije karakterističan za sve mediteranske zemlje zbog religioznih uvjerenja i ne odnosi se na djecu.

Umjerenost, dnevna fizička aktivnost i pravilna hidratacija poznata su pravila zdravih prehrambenih navika, a specifičnost mediteranske prehrane je konzumiranje obroka u opuštenoj atmosferi i društvu.

Paradoksalna je pomisao da iako smo mediteranska zemlja stopa smrtnosti uzrokovana jednim od oblika kroničnih nezaraznih oboljenja (najviše kardiovaskularnih oboljenja) je u porastu. Pravilne prehrambene navike, fizička aktivnost i preventivna dijagnostika saveznici su na putu dugovječnosti. 

Bojana Bakić

 

 

Your are currently browsing this site with Internet Explorer 6 (IE6).

Your current web browser must be updated to version 7 of Internet Explorer (IE7) to take advantage of all of template's capabilities.

Why should I upgrade to Internet Explorer 7? Microsoft has redesigned Internet Explorer from the ground up, with better security, new capabilities, and a whole new interface. Many changes resulted from the feedback of millions of users who tested prerelease versions of the new browser. The most compelling reason to upgrade is the improved security. The Internet of today is not the Internet of five years ago. There are dangers that simply didn't exist back in 2001, when Internet Explorer 6 was released to the world. Internet Explorer 7 makes surfing the web fundamentally safer by offering greater protection against viruses, spyware, and other online risks.

Get free downloads for Internet Explorer 7, including recommended updates as they become available. To download Internet Explorer 7 in the language of your choice, please visit the Internet Explorer 7 worldwide page.